Max ervaart Honda's historie: de RA272 vs. de Red Bull RB7

Gepubliceerd op 10 oktober 2019 door Niels Hendrix

Voorafgaand aan de Japanse Grand Prix kreeg Max Verstappen de kans om Honda’s eerste Grand Prix winnende auto, de RA272, aan de tand te voelen op de Tochigi Proving Ground testbaan van de Japanse fabrikant.

Max en de 2017 Indy winnaar Takuma Sato kropen achter het stuur van de 1.5 liter V12 auto uit 1965 op het moderne testcircuit van Honda. Daarna stapte de Nederlander over in de voor hem meer bekende cockpit van de RB7 uit 2011, gadegeslagen door de Honda medewerkers.

Na een aantal enerverende ronden rondom het circuit, was Max vol lof over de Honda’s eerste Formule 1-race winnaar: “Het was erg cool om deze auto te mogen ervaren”, beaamde hij. “Tot vandaag was de oudste raceauto waarin ik gereden heb uit 2008. Dit was heel wat anders, maar ik heb er echt van genoten. De pure emotie van de motor en de auto zelf, is ongelooflijk.”

“Ik paste niet eens goed in de auto! Maar het was absoluut een geweldige ervaring. Ik ben erg blij dat ik wat later geboren ben dan toen er met deze auto geraced werd, maar natuurlijk ben ik echt dankbaar om dit te hebben kunnen ervaren. Ik denk niet dat ik er zelf mee zou racen, en 50 jaar terugkijkend is de ontwikkeling enorm geweest. Maar het is enorm leuk om in deze auto’s te rijden. Het grootste verschil met de RB7 was dat ik daarin wel riemen had! Die had ik in de andere auto niet, dus dat voelde wat vreemd”, aldus Max lachend. “Met de RA272 had ik een voet koppeling om te schakelen, wat ik al een poos niet meer gedaan had. Het voelde anders, maar in beide auto’s goed.”

Hieronder een videoclip van Max in zowel de RA272 als de RB7. Meer foto's in ons fotoalbum van de GP van Japan!

Prijsvraag GP Japan: win een 1:43 schaalmodel van Max z'n eerste Japanse podium!