Exclusief interview met Max: 'Gemaximaliseerd qua punten'

Gepubliceerd op 04 oktober 2019 door Julien Lemmen

Afgelopen woensdag was Max Verstappen aanwezig bij Exact Live. Naast zijn aanwezigheid bij een aantal presentaties en gastoptredens, had de Aston Martin Red Bull Racing-coureur tijd voor een openhartig interview met Verstappen.nl. We spraken Max over zijn seizoen tot dusverre, de reglementen in de Formule 1 en zijn verwachtingen voor komend jaar.

Voldoet het seizoen tot nu toe aan je verwachtingen?
“Ik denk dat het eerste gedeelte van het seizoen beter ging dan verwacht met die twee overwinningen. In de tweede helft van het seizoen zou je verwachten dat we nog beter zouden worden, maar tot nu toe is dat nog niet echt gebeurd. De afgelopen paar races zijn wat tegen de verwachtingen in, maar het begin van het seizoen was wel positief.”

Denk je dat je zelf tot nu toe het maximale uit het seizoen hebt gehaald?
“Waar ik zelf blij mee ben is dat we over het algemeen gemaximaliseerd hebben qua punten ten opzichte van het jaar ervoor. Toen heb ik in de eerste zes wedstrijden veel punten laten liggen. Dat was nu een stuk beter.”

Je bent tot nu toe nog in geen enkele race uitgevallen met technische problemen. Had je dat voorafgaand aan het seizoen gedacht?
“Ik had eigenlijk wel verwacht dat we een keer zouden uitvallen. Dat is natuurlijk niet negatief bedoeld, maar in een eerste jaar met Honda kunnen er natuurlijk dingen fout gaan. Gelukkig is het op dat gebied heel rustig. Dat heeft Honda goed voor elkaar.”

Voelde de eerste pole voor jou als een opluchting?
“Niet direct als een opluchting, maar het was wel echt een goed en fijn gevoel.”

Na de zomerstop heeft Ferrari een enorme stap gemaakt, waardoor Red Bull op het moment het derde team lijkt te zijn. Hoe kijk jij hier met betrekking tot volgend jaar tegenaan? 
“Ik blijf er positief in staan. Natuurlijk hadden we nu wel wat meer verwacht, maar volgend jaar is weer een nieuw jaar en er kunnen dan ook weer nieuwe dingen gebeuren. Iedereen is hard aan de slag om volgend jaar goed te beginnen, dus laten we afwachten.” 

Iets wat er ook mee te maken heeft, is dat dit natuurlijk pas het eerste jaar van de samenwerking met Honda is en het dus nog niet gelijk helemaal perfect kan zijn. Hoe kijken ze bij Honda terug op de afgelopen periode?
“Ze zijn altijd realistisch. Natuurlijk zijn ze blij met de betrouwbaarheid, maar ze willen ook zelf beter, dat zeggen ze zelf ook”

Je hebt er al vaker mee te maken gehad, gridstraffen vanwege een motorwissel. Vind je dat het huidige gridstraffen-systeem moet blijven of denk je zelf dat er een betere oplossing is?
“Ik heb het liever zoals het nu is. Anders begin je aan een race met een tijdstraf. Ik heb liever dat ik achteraan begin en dan gewoon door het veld heen ga. Dan ben je overal van af en heb je gewoon een race waar je wat van kan maken.”

De FIA wil de Formule 1 aantrekkelijker maken en wil wellicht volgend jaar een aantal tests doen met nieuwe kwalificatieformats en misschien zelfs reversed grids of kwalificatieraces toepassen. In hoeverre acht je dit nodig?
“We hadden laatst een meeting met de eigenaren van de Formule 1. We hebben veel gesproken over wat wij als coureurs wilden. Er is nog niks beslist, maar wij willen niet dat het een soort van Amerikaans worstelen wordt, waar alles kunstmatig en nep is. Dat willen we niet en dat hebben we duidelijk aangegeven. Ik vind de kwalificatie zoals deze nu is, prima. Ik zou ook niet weten hoe je het anders moet aanpakken.” 

Je zit nu vijf jaar in de Formule 1. Wat is er in die vijf jaar ten goede veranderd in de sport?
“De auto’s zijn sneller en leuker geworden om in te rijden, vergeleken met mijn eerste jaar. Het inhalen en volgen is wel een stuk lastiger geworden, maar dat is naar mijn mening de grootste positieve verandering.” 

Wat betreft de toekomst, er is de afgelopen tijd veel gesproken over de regels voor 2021. Hoe kijk je tegen de huidige stand van zaken aan wat betreft de nieuwe reglementen? 
“Het ziet er wel goed uit, maar op dit moment zullen de auto’s nog drie seconden langzamer zijn. Het hoeft niet precies net zo hard te gaan, maar drie seconden is best wel veel. Wat ik denk is dat we de auto’s lichter moeten maken, maar dat gaat zo lastig met de hybride-motoren en de accu's.”

Moet er meer gelijke kansen komen voor de teams?
"Ja en nee. De Formule 1 ook populair is geworden door de fabrikanten die willen laten zien wat ze kunnen. Het is ook goed voor de ontwikkeling van de straatauto’s. Wat wij leren in de Formule 1 is later op de straatauto’s te zien. Het is ook goede PR als Mercedes Ferrari verslaat in de Formule 1. Uiteindelijk is het voor Red Bull ook marketing. Het mag iets gelijker worden, maar het is niet verstandig om alles gelijk te trekken."

In hoeverre is de betrokkenheid van Adrian Newey bij het ontwerp van de nieuwe auto’s de afgelopen jaren veranderd? Is dit ook merkbaar?
“Ik denk dat hij nu nog meer betrokken is. Ook wat betreft 2021 is hij erg betrokken, maar alles wordt weer wat meer gelimiteerd qua opties. Dat is niet ideaal, maar ik vind hem ten opzichte van toen ik net bij Red Bull kwam nu zelfs nog meer betrokken."