Max na vrijdag in Monza: 'Merk dat we meer vermogen hebben'

Gepubliceerd op 07 september 2019 door Niels Hendrix

Na afloop van de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Italië sprak Max Verstappen met Olav Mol voor het programma Formule 1 Café, dat elke vrijdagavond om 22.30 uur op Ziggo te zien is. De lay-out van Monza is niet het meest ingewikkelde van de kalender. Toch is de baan uitdagender dan je op het eerste oog zou denken, zo legt Max uit: “Monza is niet het moeilijkste circuit op de kalender, want er zijn niet veel bochten, dus je kunt niet veel verschil maken. Maar omdat je hier met heel weinig downforce rijdt, beweegt de auto onder het remmen. En omdat het circuit vrij oud is, is het asfalt hobbelig, dus dan blokkeren je wielen snel. Daar moet je wel rekening mee houden. Het opwarmen van de banden en je remmen kan hier ook lastig zijn, met die lange rechte stukken.”

Gevraagd naar hoe het ging met de nieuwe power unit, Spec-4, van Honda, antwoordt Max: “De motor was goed, alles werkte prima. Ik merkte dat we nu meer vermogen hebben, alleen hebben we nog niet in de motorstand gereden waarbij dat ook beschikbaar is. We weten dat er meer vermogen in zit, dus dat moet er ook uit komen. Het is daarom jammer dat ik niet de hele kwalificatie zal rijden.”

Daarmee doelt Max op de gridstraf die hem vanwege de motorwissel te wachten staat. Het is daardoor zinloos om in de kwalificatie tot in de slotfase mee te doen. “Het ligt eraan wie er doorgaat naar Q3. Omdat Gasly ook een gridpenalty krijgt, wil ik wel voor hem eindigen. Het is tegenwoordig namelijk zo dat de onderlinge startpositie van iedereen die tot achteraan op de grid teruggezet wordt, tijdens de kwalificatie bepaald wordt.”

De kans op regen op zondag, lijkt kleiner te zijn geworden. “Vandaag ging het goed in de regen. Het was gemakkelijk om snelheid te vinden op het circuit. Dat was positief”, vertelt Max. Mocht het een droge race worden, dan mikt Max vanuit het achterveld op de vijfde positie. “Dat lijkt me een goed doel, als er geen gekke dingen gebeuren.”

Prijsvraag GP Italië: win een gesigneerde Max cap en 1:43 schaalmodel!