scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max vanuit Monza: 'Misschien wel grootste stap vooruit'

Gepubliceerd op 05 september 2019 door Niels Hendrix

Komend weekend staat alweer de volgende Grand Prix op het programma. Het Formule 1-circus is inmiddels neergestreken in Italië. Vanuit Monza blikt Max terug op zijn vroege uitvalbeurt op Spa-Francorchamps, waar hij in de eerste bocht in aanraking kwam met Kimi Raikkonen: “Ik zie dat als een race-incident. Mijn wielen blokkeerden niet en ik had controle over mijn auto. Ik remde iets later dan Kimi en zat half naast hem. Ik had verwacht dat we zij aan zij door de bocht zouden rijden, waarbij ik een krappere lijn zou moeten nemen. Alleen wist Kimi niet dat ik naast hem zat. Dat hoorde je ook over zijn boordradio. Dan kun je er heel weinig aan doen. Het was een ongelukkig moment.”

Honda heeft in Italië ook de RB15 van Max van een nieuwe power unit voorzien, de Spec-4. Max vertelt: “We hebben meer vermogen, dat is altijd positief. Het is weer een stapje vooruit, dat ons iets dichter bij Mercedes zou moeten brengen. Ferrari ligt nog ver voor ons qua vermogen, dat is nog een groot gat om te dichten. Maar we zetten nu een van de grotere stappen vooruit in vermogen. Misschien wel de grootste stap.”

Door een gridstraf vanwege die motorwissel zal Max zijn race vanuit het achterveld moeten aanvangen. Op de vraag of hij alsnog naar het podium denkt te kunnen rijden, antwoordt de Nederlander: “Het probleem is dat we hier op Monza niet zo competitief zijn ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Op andere circuits waar ik achteraan gestart ben en toch het podium haalde, kwam dat puur doordat we een goede snelheid in de auto hadden en een andere bandenstrategie konden hanteren. Bovendien is het soms een voordeel als je aan het begin van de race minder met verkeer te maken hebt: dan heb je aan het eind van je stint betere banden. Maar ik verwacht hier niet naar het podium te rijden. Als we in een normale race zonder incidenten ons op weten te werken naar de vijfde plek, dan zou dat een goed resultaat zijn.”

Mogelijk gaan de weergoden nog een rol spelen. Max zegt tot besluit: “Het is nog afwachten wat voor weer het zal zijn. Over het algemeen heb ik hier een voorkeur voor regen, want op een droge baan maken we minder kans. Als het regent, zijn we hopelijk competitiever op dit circuit. Ik kijk ernaar uit om dit weekend weer aan de slag te gaan en te werken aan een goede balans in de auto.”

Prijsvraag GP Italië: win een gesigneerde Max cap en 1:43 schaalmodel!