scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max tevreden na eerste races: 'Beste seizoensstart tot nu toe'

Gepubliceerd op 20 april 2019 door Julien Lemmen

Max Verstappen was afgelopen woensdag op het Jumbo-hoofdkantoor in Veghel aanwezig bij de persconferentie van de Jumbo-racedagen, die op 18 en 19 mei op Circuit Zandvoort plaatsvinden. Naast het bespreken van het spectaculaire raceprogramma van het tweedaagse evenement in mei, werd Max zijn seizoensstart, de samenwerking met Honda, de toekomst van de Formule 1 en het prille begin van Max zijn carrière behandeld.

Hoe kijk je terug op de start van het seizoen?
“Over het algemeen kunnen we tevreden zijn met deze start”, vertelt Max. “Ik denk ook dat niemand mocht verwachten dat we meteen voor de overwinning mee zouden doen, dat is niet realistisch. Een nieuwe partner heeft ook even tijd nodig. Tot nu toe ben ik heel tevreden met Honda. Ze hebben een duidelijk doel, genoeg geld en genoeg onderdelen. Er is geen limiet. De motor houdt het goed uit en er gaat weinig tot niks kapot. Zo kun je wel de punten pakken die heel belangrijk zijn over een geheel seizoen. Natuurlijk, het vermogen kan altijd beter, maar dat wisten we ook. Ze zijn ook ontzettend hard bezig om dat beter voor elkaar te krijgen. Maar we mogen niet klagen.”

“We moeten echter niet alleen naar de motor kijken, maar ook naar onszelf. Wat betreft de auto kunnen we het nog iets beter doen, zoals het vinden van meer downforce of, algemeen bekeken, een iets constantere balans in de wedstrijd. Daar zijn we nu heel druk mee bezig en hopelijk kunnen we sneller ontwikkelen dan Mercedes en Ferrari. Op dit moment moeten we gewoon maximaliseren met hetgeen dat we hebben. Dat hebben we tot nu toe uitstekend gedaan, het is de beste seizoensstart tot nu toe.”

Hoe ervaar je de samenwerking met de mensen van Honda?
“Ik vind het heel plezierig om met Japanners samen te werken. Ze zijn heel rustig, maar enorm gemotiveerd en enorm gefocust op wat ze moeten doen. Ze weten hun rol binnen het team. Als ik een probleem heb, lossen ze het heel snel op. Ze hebben de testbanken in Japan en een fabriek in Milton Keynes, waar Red Bull Racing zit, dus het is ook heel fijn dat ze zo dichtbij zitten. Als we op de vrijdag ergens tegenaan lopen, gaan ze direct op de testbank kijken hoe ze het kunnen verhelpen. Soms heb je, als je de dag erna instapt, alweer andere settings aan de motor om dat te verhelpen."

Wat zou je willen veranderen binnen de Formule 1?
“De banden. Ze zijn op dit moment te gevoelig en raken te snel overhit. Dan ga je meer glijden en kun je mensen niet volgen. We kunnen daarom niet met elkaar vechten tijdens een wedstrijd. Door DRS komen we wel dichterbij, maar uiteindelijk wil je daar niet van afhankelijk zijn. Ook moet je nu na een snelle ronde erg langzaam rijden om er nog een te kunnen doen. De banden moeten namelijk eerst afkoelen en dat duurt allemaal veel te lang. In de wedstrijd is dat ook zo. Dan moet je binnen een bepaalde limiet rijden, omdat de banden anders veel te warm worden. Ik zou in de race liever veel harder willen rijden.”

“Tevens moeten we minder afhankelijk worden van de motoren. Er is op dit moment nog een te groot verschil tussen de krachtbronnen. De afgelopen jaren is het kampioenschap meestal gewonnen door de fabrikant met de beste motor. Over het algemeen moet je dat verschil wel binnen de 20 of 30 pk houden. Wat betreft de aerodynamica hoeft het voor mij niet zo hard te gaan als nu. Als je maar gewoon beter met elkaar kunt racen. Of als je elkaar een tikje geeft en er breekt wat af, dat het niet direct een halve seconde per ronde kost. Als je nu bijvoorbeeld iets te hard over de kerbs rijdt, breekt de halve auto af aan de onderkant en dat wil je niet.”

“Tenslotte zijn de verschillen tussen de teams zijn te groot. Je hebt de top drie teams: Mercedes, Ferrari en Red Bull. Het verschil van het derde naar het vierde team is echter al bijna een seconde, en dat is enorm groot. Als je dat allemaal dichter bij elkaar kunt brengen, denk ik dat het al een veel mooiere wedstrijd wordt.”

Iedereen had het tijdens het karten over het talent Max Verstappen. Ervoer je daardoor meer druk of verantwoordelijkheid bij je overstap naar de autosport?
“Het is altijd de vraag als je vanuit het karten naar de autosport overstapt, hoe goed je het gaat doen. Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van waar het allemaal wat moeilijker is verlopen. Voor mij was het natuurlijk ook even afwachten hoe het zou gaan, maar vanaf de eerste test in de autosport voelde het goed aan. Je moet dan echter de moeilijke keuze maken in welke klasse je gaat rijden. Ik voelde me persoonlijk beter bij de Formule 3, maar dat was wel meteen een grote stap. Ik denk echter dat als je je daar als coureur beter bij voelt, je daar ook wel voor moet gaan.”

Wat zijn de dingen waar je vader of andere leermeesters je op hebben moeten wijzen?
“Dat zijn vanaf kleins af aan allemaal verschillende dingen geweest. Ik ben begonnen toen ik vier jaar oud was, dus daar groei je in. Dat is denk ik bij iedere sport wel zo. Ik heb ook heel veel tijd met mijn vader doorgebracht. Het meeste waar ik bijvoorbeeld iets aan gehad heb was het rijden in de regen. Met karten ging mijn vader dan op de baan staan en wijzen waar ik moest rijden, omdat daar dan meer grip lag. Op een gegeven moment kreeg ik zelf ook door dat ik verschillende lijnen moest rijden om te zien waar meer en waar minder grip lag. Je hebt uiteindelijk wel dat zetje nodig van iemand die er verstand van heeft om je ergens op te wijzen. Als niemand je dat uitlegt, ga je het verkeerd doen.”

Wat is het belangrijkste dat je van je vader hebt geleerd?
“Het belangrijkste wat ik heb meegekregen is om altijd jezelf te zijn en met beide benen op de grond te blijven staan. Als je succes krijgt en er komen mensen om je heen die zeggen ‘je bent geweldig’, moet je daar uiteindelijk niet naar luisteren. Je moet er neutraal in blijven staan. Ik denk wel dat ik van mezelf mag zeggen dat ik dat altijd heb gedaan en dat ook nog steeds doe. Natuurlijk is dat in de Formule 1 soms wat lastiger dan ervoor, maar dat is wel één van de belangrijkste lessen geweest. En ook heel veel zelfvertrouwen hebben, altijd in jezelf geloven. Er zijn genoeg mensen in de racewereld die je proberen neer te halen en het je moeilijk proberen te maken door negatiever te zijn.”

Heb je ooit getwijfeld over het feit dat je zou staan waar je nu staat?
“Ik denk dat er altijd wel twijfel is, je weet het namelijk nooit zeker. Er zijn maar twintig mensen die elk jaar in de Formule 1 kunnen rijden, dus die twijfel is er absoluut, maar je moet wel van jezelf geloven dat je het kan. Ik ben altijd bezig geweest om het beste uit mezelf te halen en dan zagen we het wel. Ik denk dat ik daar dus altijd best wel relaxt in was, maar zodra ik mijn helm op had, ging ik er vol voor. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.”

Tickets Jumbo Racedagen, driven by Max Verstappen
De gratis duinkaarten voor de Jumbo Racedagen op 18 en 19 mei, zijn vanaf 24 april verkrijgbaar bij aanschaf van specifieke actieproducten bij Jumbo. Voor een uniek kijkje achter de schermen zijn kaarten voor de overdekte hoofdtribune, inclusief toegang tot de Formule 1-paddock, de populaire en gelimiteerde F1-Paddockkaarten en exclusieve pakketten voor de Max Verstappen Paddock Club, per direct te bestellen via www.circuitzandvoort.nl. Voor alle beschikbare voorverkoop-categorieën geldt op=op.