Max sluit vrijdag in China af op P3: 'We hadden een goede balans'

Gepubliceerd op 12 april 2019 door Johan Peeters

Max Verstappen heeft de eerste dag in Shanghai als derde afgesloten. In aanloop naar de derde Grand Prix van het seizoen liet Valtteri Bottas in zijn Mercedes de snelste tijd noteren. Sebastian Vettel sloot de sessie in zijn Ferrari af als tweede. Max’ teamgenoot Pierre Gasly werd in de tweede Red Bull tiende.

“Het is nog een beetje vroeg om te zeggen dat we vooraan meedoen”, laat Max na de tweede vrije training weten: “Maar het ziet er een stuk beter uit dan in Bahrein. Daar ben ik zeker heel erg blij mee. We zijn er natuurlijk achter gekomen wat daar het probleem was, dus we hadden daarom ook wel verwacht dat het hier beter zou gaan. Ik denk dat we vandaag een goede balans in de auto hadden, dus ook daar ben ik erg tevreden over.”

Ook over de lange runs is Max wel te spreken: “Het ging oké. Alleen zijn de zachte banden vrij zwak, omdat ze redelijk snel slijten. Dat maakt het wat minder leuk om te rijden, omdat je de hele tijd goed op de banden moet letten.”

Net als bij de start van de eerste vrije training is het bij het begin van het tweede bedrijf met een luchttemperatuur van 19 graden nog steeds relatief koel. Na een problematische eerste vrije training is het Antonio Giovinazzi die in zijn Alfa Romeo als eerste op de baan verschijnt. Beide auto’s van Haas en de McLaren van Lando Norris volgen al snel zijn voorbeeld.

Van de toppers is Vettel de eerste die op de baan verschijnt. De Duitser claimt na zijn eerste geklokte rondje meteen P1. Ondertussen wordt de gele vlag kortstondig gezwaaid. Lewis Hamilton spint in de derde bocht tijdens zijn out lap, maar kan zijn weg onbeschadigd vervolgen. Even later gebeurt Valtteri Bottas hetzelfde. Ook hij spint in zijn out lap. De Fin doet dit echter in de eerste bocht.

Na een klein kwartier verschijnt ook Max op de baan. Op een setje medium banden komt hij net tekort om Charles Leclerc van P1 te stoten. P2 is daardoor zijn deel. Dit duurt echter niet lang, want Hamilton neemt even later P1 over van de Monegask. Na enkele ronden keert Max terug naar de pits, terwijl zijn teamgenoot bij het team van Aston Martin Red Bull Racing, Pierre Gasly, ijverig kilometers maakt. De Fransman heeft moeite om bij de snelle Limburger in het spoor te blijven, getuige het gat van bijna 1 seconde dat beide coureurs scheidt.

Na dik een half uur zien we de eerste kwalificatiesimulaties als bij beide Ferrari’s, en beide Mercedessen, de zachte banden worden gemonteerd. Vettel neemt P1 over van regerend wereldkampioen Hamilton. Even later is het Bottas die P1 overneemt van de Duitser.

Ondertussen zijn ook beide Red Bulls ten tonele verschenen. Gasly klimt na een snel rondje naar P6 en Max, inmiddels teruggezakt naar P8, zet zijn RB15 met een paarse en twee groene sectoren op P3. Zijn achterstand op Bottas op P1 is twee tienden van een seconde. Zijn voorsprong op Gasly is wederom bijna een seconde. Max keert meteen daarna terug naar de pits.

Bij Scuderia Toro Rosso hebben de monteurs een motorwissel uitgevoerd bij de auto van Daniil Kvyat, en bij Haas krijgt Romain Grosjean een nieuwe voorvleugel. Het eerste exemplaar waar de Fransman mee onderweg was brak onaangekondigd, en hing op half zeven, waardoor hij gedwongen werd de pits op te zoeken.

Met nog iets meer dan een half uur op de klok is het tijd geworden voor de lange runs. Max gaat naar buiten op een set zachte banden. Tijdens de racesimulatie is er meer benzine aan boord en zien we Max zijn DRS niet gebruiken op het lange rechte stuk. Een tijdsverbetering zit er, mede daarom, ook niet in. Ondertussen is Charles Leclerc uitgestapt en wordt er druk gesleuteld aan zijn Ferrari. Koelingsproblemen zouden de oorzaak zijn.

In de slotfase wisselt Max nog naar een set medium banden. Het is druk op baan want alleen de Ferrari van Leclerc en de Alfa Romeo van Kimi Raikkonen staan binnen. Tijden worden er niet meer verbeterd, waarmee de tweede vrije training er opzit. Bij terugkomst in de pits meldt Max op het laatste moment nog dat er iets mis lijkt te zijn met zijn auto die achteruit de pitbox wordt ingeduwd. "Het voelt niet helemaal goed, alsof er iets mis is met de koppeling."

Prijsvraag GP China: win de Red Bull Racing special edition China GP cap + Max Verstappen sleutelhanger met oordoppen!

Uitslag tweede vrije training van China:

poscoureurteamtijdverschilronden
1Valtteri BottasBOTMercedes1:33.330 37
2Sebastian VettelVETFerrari1:33.357+0.027s33
3Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda1:33.551+0.221s29
4Lewis HamiltonHAMMercedes1:34.037+0.707s32
5Nico HulkenbergHULRenault1:34.096+0.766s31
6Carlos SainzSAIMcLaren Renault1:34.141+0.811s36
7Charles LeclercLECFerrari1:34.158+0.828s13
8Lando NorrisNORMcLaren Renault1:34.296+0.966s38
9Daniel RicciardoRICRenault1:34.336+1.006s32
10Pierre GaslyGASRed Bull Racing Honda1:34.455+1.125s32
11Kimi RäikkönenRAIAlfa Romeo Racing Ferrari1:34.551+1.221s33
12Alexander AlbonALBScuderia Toro Rosso Honda1:34.634+1.304s37
13Daniil KvyatKVYScuderia Toro Rosso Honda1:34.694+1.364s20
14Lance StrollSTRRacing Point BWT Mercedes1:34.779+1.449s37
15Sergio PerezPERRacing Point BWT Mercedes1:34.784+1.454s35
16Kevin MagnussenMAGHaas Ferrari1:34.788+1.458s34
17Romain GrosjeanGROHaas Ferrari1:35.704+2.374s32
18Antonio GiovinazziGIOAlfa Romeo Racing Ferrari1:35.914+2.584s40
19Robert KubicaKUBWilliams Mercedes1:36.121+2.791s38
20George RussellRUSWilliams Mercedes1:36.229+2.899s35