scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Verstappen.nl in gesprek met Jos: 'Inhalen, daar is Max de beste in'

Gepubliceerd op 04 maart 2019 door Bryan van Berlo

Terwijl Max Verstappen tijdens de laatste testdag in Barcelona zijn ronden reed in de RB15, had Verstappen.nl een vermakelijk interview met Jos Verstappen. Er werd gepraat over de ontwikkelingen van Max en de Formule 1, hoe Jos de carrière van zijn zoon meemaakt, en uiteraard werd er vooruitgeblikt op het komende seizoen.

Het is vandaag de laatste testdag. Hoe vond je de voorbereiding en met wat voor gevoel ga je naar Australië?
“Na gisteren (na de crash van Pierre Gasly) is het gevoel natuurlijk een beetje anders dan ervoor, maar Max is volgens mij tevreden over wat hij voelt en hoe de dingen gaan, dus ik denk wel positief.”

Merk je ook een positievere sfeer binnen het team, vooral nu er met Honda wordt samengewerkt?
“Ja, dat gevoel heb ik wel. Iedereen is er klaar voor en heeft er zin in, dat merk je. De mensen van Honda zijn ook erg kalm en georganiseerd. Bovendien is het pas de start, dus ik denk dat het alleen maar beter kan gaan.”

Vroeger konden de teams onbeperkt testen, iets dat nu bijna niet meer voor te stellen is. Hoe denk jij hierover? Zouden de teams meer moeten kunnen testen, of is het juist goed dat er nu kosten bespaard worden?
“Het is op een gegeven moment afgeschaft en de teams zijn daardoor andere dingen gaan zoeken om te kunnen testen. In plaats van dat ze op het circuit rijden, doen ze dat nu in de simulator. Ze stellen daar de auto ook op af. Dat is ongelofelijk, maar waar. In plaats van testen is het nu simulatorwerk geworden. Het blijft zo toch enigszins hetzelfde.”

“Max kwam vorige week woensdag uit de auto en zat de dag erna in de simulator om dingen te vergelijken. Dat is wel de toekomst.”


Max rijdt als alles goed gaat in de Verenigde Staten zijn 100e Grand Prix. Zie je Max nog steeds als jong talent of inmiddels als een ervaren rot?
“Hij is nog steeds ontzettend jong, nog jonger dan toen ik begon. En dan heeft hij er al straks al honderd races op zitten. Ik zou zeggen dat het een ervaren, jong talent is.”

In het begin van vorig seizoen had Max te maken met een lastige periode. Waar heb je Max het afgelopen jaar vooral in zien groeien?
“Ik praat met Max over alles. Tijdens de moeilijke periode begin vorig jaar hebben we er ook over gesproken, maar eigenlijk was er niet zoveel met hem aan de hand. Het was meer de buitenwereld die er een probleem van maakte. Misschien dat ik na Monaco het hardste gesprek met hem heb gehad, maar verder zijn het enkele details. Als je ziet hoe hij het nu oppakt en dit jaar begint, is dat gewoon perfect.”

Vooral in de eindfase van het vorige seizoen zagen we Max een ijzersterke periode doorgaan. Hoe kijk je hier tegenaan?
“Hij was inderdaad ijzersterk, maar hij moet wel altijd risico nemen om dat resultaat te krijgen. Als je risico’s gaat nemen, kan er van alles gebeuren. Dan is het ook makkelijker als je op de eerste rij start, omdat je dan niet zoveel risico hoeft te nemen. Dat is eigenlijk de truc. Maar hij heeft het ontzettend goed gedaan. En het inhalen, daar is Max echt wel de beste in.”

Denk je dat de nieuwe reglementen het inhalen van een voorganger makkelijker maken?
“Die maken denk ik geen verschil. Als je naar de rondetijden kijkt, zijn die al ongeveer hetzelfde als op het einde van vorig jaar.”


Ga je Max dit jaar nog op een andere manier ondersteunen dan de voorgaande jaren?
“Dat is altijd wel een beetje hetzelfde, ook hier. Ik hoef hier niet te zijn om te zeggen wat hij moet dan. Dat weet hij zelf beter dan ik. Maar het zijn de kleine dingen en dingen die ik zie. Ik zeg ook niet eens dat hij het op een bepaalde manier moet doen, maar ik praat er met hem over. Dat is eigenlijk meer dan genoeg.”

Je had vroeger een grote fanclub als Nederlander in de Formule 1. Max is inmiddels ook ontzettend populair. Wat maakt Max volgens jou zo aantrekkelijk?
“Ik denk dat het begonnen is omdat hij zo jong was, maar hij is ook gewoon spectaculair. Hij komt als een normaal ventje over en zegt ook eerlijk wat hij denkt. Ik denk dat dat bij de meeste mensen wel aanslaat. Hij is sympathiek en recht door zee. Daarnaast is hij op het circuit wel degene die de actie maakt. Dat spreekt de mensen denk ik wel aan.”

“Je komt de fans overal tegen en ik denk dat dat alleen maar gaat groeien. Als hij straks nog betere resultaten behaalt, dan wordt het alleen maar meer. Dat merk je ook nu de Formule 1 weer begonnen is. Het leeft weer helemaal.”

Kun je meer van de sport genieten nu je wat meer vanaf de zijlijn meekijkt?
“Ik genoot er altijd al van en ik vind het nog altijd spannend als Max een wedstrijd rijdt. Dat merk ik ook in mijn buik, iets dat ik vroeger niet had toen ik zelf reed.”

“In het begin moest Max zich nog bewijzen. Het is fijn als je in de Formule 1 rijdt, maar je moet ervoor zorgen dat het ook voor langere tijd is. Daarom was het in het begin denk ik een stuk intenser en spannender. Op dat gebied is het nu wat meer ontspannen. De races zelf zullen altijd wel spannend blijven.”

Mis je het sleutelen aan karts nog wel eens of vind je het mooi geweest?
“Weet je, het was een super mooie tijd met Max en alles wat we gedaan hebben, maar ik denk niet dat ik het nu weer op die manier zou kunnen doen. Het heeft me zoveel energie gekost. Ik had het er deze week toevallig nog met Max over. Hij zei: ‘Pap, wat wij er toch voor gedaan hebben, ik denk dat ik het niet meer zou doen.’ Je groeit natuurlijk in dat hele wereldje en het was een hele leuke tijd, maar ik vind het goed zo.”


Wat zijn volgens jou de drie mooiste momenten uit Max zijn carrière tot nu toe?
“Toen Max wereldkampioen werd bij het KZ (karting). Misschien ook wel het allereerste moment dat hij in een Formule 1-auto stapte, en de overwinning hier in Barcelona.”

Het huidige Red Bull Racing komt voort uit het voormalige Stewart en Jaguar. Wat zijn de grootste verschillen tussen jouw tijd bij Stewart (in 1998) en het heden?
“Het is allemaal veel professioneler en meer uitgebalanceerd. Ik denk niet dat je dat nog echt kan vergelijken. Er is veel meer personeel en alles wordt geregeld. Vroeger moest je meer dingen zelf doen, noem maar op. We zitten nu bij een team dat ontzettend professioneel is.”

Wanneer zou het dit seizoen een geslaagd jaar zijn geweest?
“Dat is lastig te zeggen. Het doel is natuurlijk om wereldkampioen te worden, maar je moet wel realistisch zijn. Het is ook het eerste jaar met Honda. Laten we zeggen, als hij in de top drie van het wereldkampioenschap eindigt en dat hij een paar wedstrijden wint met Honda.”

Je bent natuurlijk ook afhankelijk van het materiaal om wereldkampioen te worden.
“Ja daarom. Dat gaat echt wel komen, maar dan moet ook alles kloppen. Je moet op het juiste moment in de juiste auto zitten. We zitten goed en als je ziet hoe Honda begonnen is aan het hele verhaal met Red Bull, is dat super positief. We hebben er zin in en ik denk dat als we een overwinning met Honda boeken, Japan weer helemaal opleeft. Ze hebben een hele moeilijke tijd gehad en ik hoop dat het nu alleen maar positiever wordt en ze terugkrijgen wat ze zo graag willen hebben.”